بیمه‌نامه شخص ثالث

بیمه‌نامه شخص ثالث

به دلیل اهمیت بیمه شخص ثالث در اکثر کشورها قوانینی وضع گردیده تا دارندگان خودروها مکلف و موظف باشند که با خرید بیمه شخص ثالث بتوانند خسارت‌های ناشی از خودرو را به‌طور کامل جبران کنند. در ایران بیمه شخص ثالث از سال ۱۳۴۷ دارای قانون اختصاصی است؛ در سال ۱۳۸۷ و پس از سپری شدن ۴۰ سال از عمر قانون فوق با برطرف کردن اشکالات و نواقص قانون قبلی، قانون جدید دارندگان وسایط نقلیه موتوری زمینی تصویب و به‌صورت آزمایشی اجرا شد، که پس از سپری شدن دوره آزمایشی در سال ۱۳۹۵ قانون بیمه شخص ثالث تصویب و از تاریخ ۲۹/۰۳/۱۳۹۵ به شرکت‌های بیمه برای اجرا ابلاغ گردید. بر اساس این قانون کلیه دارندگان وسایل نقلیه مکلفند که وسیله نقلیه خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه مجاز بیمه کنند.

انواع پوشش‌ها در بیمه شخص ثالث

۱- پوشش خسارت مالی

طبق قانون بیمه شخص ثالث حداقل تعهد خسارت مالی ۵/۲% دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است؛ در نتیجه هرسال این عدد با توجه به تغییرات میزان دیه افزایش می‌یابد و در سال ۱۳۹۹، ۱۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان و افزایش تعهد خسارت مالی تا سقف ۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان امکان‌پذیر است.

۲- پوشش خسارت جانی

ارزان‌ترین نوع دیه که ملاک عمل شرکت‌های بیمه است، تعداد یک‌صد شتر به‌حساب می‌آید؛ که هرسال معادل ریالی آن توسط قوه قضاییه اعلام می‌گردد. درصورتی‌که حادثه و فوت هر دو در یکی از ماه‎های محرم، رجب، ذی‌حجه و ذی‌قعده اتفاق افتاده باشد مقصر می‌بایست یک‌سوم بیشتر از ماه‎های عادی دیه بپردازد؛ بنابراین به‌جای ۱۰۰ شتر یا ۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان تعداد ۱۳۳ شتر یا ۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان پرداخت خواهد شد.

۳- پوشش حوادث راننده

ازآنجایی‌که راننده مقصر حادثه، شخص ثالث تلقی نمی‌شود؛ لذا برای این‌که شخص راننده از مزایای بیمه بهره‌مند گردد، در ماده سه قانون بیمه شخص ثالث مقرر گردیده است، که به مقدار دیه یک مرد مسلمان در ماه‎های غیر حرام یک بیمه‌نامه حوادث برای راننده صادر گردد.

برابری دیه زن و مرد

هرچند بر اساس ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی دیه قتل زن نصف مرد است؛ اما در تصادفات رانندگی دیه زن با مرد برابر است.

مدت بیمه شخص ثالث

مدت بیمه شخص ثالث یک سال است اما امکان صدور بیمه‌نامه کوتاه‌مدت در مقاطع زمانی دوماهه (با پرداخت ۲۵% حق بیمه سالیانه)، چهارماهه (با پرداخت ۴۰% حق بیمه سالیانه) و شش‌ماهه (با پرداخت ۶۰% حق بیمه سالیانه) وجود دارد.

تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث

از تاریخ هجدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۶ و بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران و به استناد ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوبه خرداد ۱۳۹۵ تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای هرسال پنج درصد پیش‌بینی شده است؛ لذا طبق شرایط جدید یک فرد درصورتی‌که چهارده سال فاقد سابقه خسارتی باشد، امکان دریافت حداکثر تخفیف ممکن یعنی هفتاد درصد تخفیف عدم خسارت را خواهد داشت.

از طرف دیگر در صورت وقوع حادثه در طول مدت بیمه‌نامه با توجه به نوع حادثه ازنظر مالی و یا جانی طبق جدول زیر مقداری از تخفیف‌ها از بین خواهد رفت. به‌طور مثال فردی که شصت درصد تخفیف دارد اگر یک تصادف مالی داشته باشد با کاهش بیست‌درصدی تخفیف عدم خسارت بیمه سال جدید ایشان به چهل درصد کاهش پیدا خواهد کرد؛ این در حالی است که در گذشته حتی با یک حادثه تمام رشته تخفیف‌های بیمه‌گذار به‌طور کامل از بین می‌رفت.

نوع خسارتیک بار خسارتدو بار خسارتسه بار خسارت
 خسارت مالی۲۰%۳۰%۴۰%
 خسارت جانی۳۰%۷۰%۱۰۰%

انتقال تخفیف‌های عدم خسارت بیمه شخص ثالث به خودرو دیگری که متعلق به شما و یا یکی از بستگان درجه‌یک شما باشد امکان‌پذیر است.